Funkční modely teplovzdušných motorů se vyznačují malým výkonem. Klíčové je zajisit co nejnižší tření mezi vzájemně
se pohybujícím částmi. Jako vhodné materiály se ukazují kombinace ocel/mosaz, sklo/grafit, teflon/ocel. Z hlediska konstrukčních
postupů se od sebe motory typu Stirling, Manson/Rupp, Ringbom celkem neliší.
Pro dobrý chod modelu je potřebná přesnost některých dílů v toleranci několika málo setin milimetru.
Na straně druhé musí být v některých konstrukčních uzlech dostatečná vůle, aby motor běžel i po zahřátí
a případně měl při běhu hezký zvuk.
Těsnost vnitřního prostoru motoru je kritickým předpokladem jeho chodu. Proto jsou zabrušovány díly,
které mají vzájemně těsnit. Jako těsnění jsou používány také O-kroužky.
Představené modely Stirlingova motoru jsou rozebíratelné do "posledního šroubku".
Kovové díly jsou většinou frézované a soustružené.
Většina modelů má průměr setrvačníku okolo 70mm a je ohřívána lihovým kahanem.
Z povrchových úprav materiálu je použito pískování, přírodní i barevné eloxování, leštění a broušení.
Každý představený model je vlastní konstrukce a jeho zhotovení vyžaduje v průměru 70 až 100 hodin práce.
|