Stirlingův motor - funkční modely Modely teplovzdušných motorů - Stavba funkčních modelů

Stirlingův motor - stavba funkčního modelu

Funkční modely teplovzdušných motorů se vyznačují malým výkonem. Klíčové je zajisit co nejnižší tření mezi vzájemně se pohybujícím částmi. Jako vhodné materiály se ukazují kombinace ocel/mosaz, sklo/grafit, teflon/ocel. Z hlediska konstrukčních postupů se od sebe motory typu Stirling, Manson/Rupp, Ringbom celkem neliší.

Pro dobrý chod modelu je potřebná přesnost některých dílů v toleranci několika málo setin milimetru. Na straně druhé musí být v některých konstrukčních uzlech dostatečná vůle, aby motor běžel i po zahřátí a případně měl při běhu hezký zvuk. Těsnost vnitřního prostoru motoru je kritickým předpokladem jeho chodu. Proto jsou zabrušovány díly, které mají vzájemně těsnit. Jako těsnění jsou používány také O-kroužky.

Představené modely Stirlingova motoru jsou rozebíratelné do "posledního šroubku". Kovové díly jsou většinou frézované a soustružené. Většina modelů má průměr setrvačníku okolo 70mm a je ohřívána lihovým kahanem.

Z povrchových úprav materiálu je použito pískování, přírodní i barevné eloxování, leštění a broušení. Každý představený model je vlastní konstrukce a jeho zhotovení vyžaduje v průměru 70 až 100 hodin práce.


© Ing.Josef Hoffmann 2014-2017