Popis:
|
Jedná se o model Stirlingova motoru typu gama, se svisle umístěnými válci. Válec pracovního pístu, válec přehaněče i samotný přehaneč
jsou skleněné. Pracovní píst je z grafitu o průměru 15mm. Průměr přehaněče je 22mm, zdvih pracovního pístu i přehaněče je 20mm.
Přehaněč a pracovní píst jsou propojeny pístnicemi a ojnicemi se setrvačníkem. Tato konstrukce je jednodušší než při použití vahadel, přináší však
zvětšení stavební výšky motoru.
U setrvačníku a ojničních ok na straně setrvačníku jsou použita miniaturní valivá ložiska. Ostatní pohyblivá spojení jsou kluzná.
Průchodka pístnice přehaněče válcvem přehaněče je mosazná.
Na modelu jsou demonstrovávny dva způsoby regulace otáček. Jednak je to ventil, který umožňuje upouštět část ohřátého vzduchu z vnitřního prostoru motoru
(který je v sací fázi nahrazen přisátým studeným vzduchem). Oproti teoretickému pracovnímu cyklu Stirlingova motoru tak není vnitřní objem motoru uzavřen.
Tato regulace má výhodu v tom, že nemůže přetížit motor.
Druhý způsob regulace je proveden bržděním setrvačníku Foucaultovými vířivými proudy, které se indukují v masivním věnci rotujícího setrvačníku v důsledku
pohybu v relativně silném magnetickém poli malého neodymového magnetu.
Přibližováním a vzdalováním magnetu od věnce setrvačníku se mění velikost brzdné síly působící mezi magnetem a věncem setrvačníku.
Vzdálenost magnetu od věnce setrvačníku se nastavuje šroubem. Nevýhodou tohoto způsobu regulace otáček je možné přetěžování motoru,
kdy v jeho uzavřeném objemu narůstá teplota i tlak v důsledku menšího odvodu práce.
|